Erna van Eijk

Erna van Eijk

Na een studie antropologie heb ik toch mijn ware bestemming gevonden in het meubelmakers vak.
Ik heb 15 jaar bij verschillende meubelmakerijen gewerkt waarin ik ook verschillende aspecten van het vak geleerd heb. Van werken met massief hout en dat afwerken met olie en was tot het werken met MDF en HPL (een bepaalde kunststof afwerking).

In 2004 ben ik voor mezelf begonnen.
Het is fijn om van het begin tot eind betroken te zijn bij het tot stand komen van een meubel. Meubel wordt hier gebruikt in een zeer ruime betekenis. Het meubel kan varieren van een ontvangstbalie met werkplekken en archiefkasten tot een doosje voor schaakstukken. 

 

De opdrachtgevers komen vaak via via bij mij uit. 
Het proces begint dan met de kennismaking met de klant om een beeld te krijgen van zijn of haar wensen. Soms werk ik naar een tekening van de klant of een ontwerp van een architect, soms maak ik zelf een ontwerp. Na het doorspreken van het ontwerp en de materiaal keuze en afwerking volgt, meestal vrijblijvend, de offerte. Als de klant ja zegt volgt voor mij de leukste fase: het maken van het meubel. 

Ook al keren sommige handelingen, zoals schaven, steeds weer terug, bij elke opdracht heb ik met andere houtsoorten en afwerkingen te maken. Langzaam groeit dan onder je handen het meubel. 
Gedurende dit hele proces is vooruitdenken en aandacht voor detail voor mij belangrijk. 
Tot slot een van de leukste dingen van het vak. Bij het afleveren zie je het eindprodukt in de omgeving waarvoor het gemaakt is. 

Ik maak iets tastbaars waar de ontvanger blij mee is en dat nog jaren mee gaat.

http://www.eijkenzo.nl/about.html

Geef een reactie

